©  Contact Liliane Limpens

Liliane Limpens insight view 14 november 2015

NOS Journaal

10 maart 2017 Update
   
 

Sociale uitsluiting in spel van peuters met een achterstand in taal

 
   

Tweejarige kinderen met een taalachterstand ondervinden ook problemen in het spel met andere kinderen.

 
Ze worden sociaal uitgesloten.  
   
De ervaring van het samenspelen die ze daardoor missen, brengt hun taalontwikkeling verder op achterstand.  
Ander onderzoek laat zien dat deze kinderen snel het gezelschap van volwassenen opzoeken.  
De sociale uitsluiting blijft zelfs voortbestaan tot aan hun middelbare schoolleeftijd.  
Aldus een recent Noors promotieonderzoek naar de relatie taal – spel – sociale vaardigheden van peuters.  
   
Elisabeth Brekke Stangeland:  
“Children of this age are definitely not aware of helping others to join in and play.  
Adults have an important role here.  
They can keep an eye on events and help the child to get involved and play.  
It is important that these children receive help at an early stage to get involved and play and understand linguistic and social codes

.

in order to prevent these social difficulties becoming worse and persisting when the child starts school.  

Poor social skills do not suddenly occur at school age”.

 
   

Verwacht wordt dat deze onderzoeksresultaten het Noorse kleuteronderwijs zullen wijzigen.

 
   
   

 
   

Promotie-onderzoek Elisabeth Brekke Stangeland | Norwegian Reading Centre | Universiteit van Stavanger Noorwegen.

 

Samenvatting in  Neuroscience News | November 12, 2015

 

http://lesesenteret.uis.no/research/research-projects/the-stavanger-project/news/two-year-olds-with-poor-language-skills-fall-behind-at-play-article100296-14043.html

 
   

Zie ook: Scherpst | Alles | Pesten | Gevoelige kinderen | Peuters | Arthur Gotlieb | Spel zonder doel | Dromers | PoppenVilla | Eerste levensjaren