©  Contact Liliane Limpens

Liliane Limpens insight view 21 augustus 2015

NOS Journaal

05 augustus 2017 Update
   
 

Ploeteren goed voor de creativiteit

 
   
Stug en systematisch doorploeteren helpen om tot creatieve oplossingen te komen, blijkt de laatste jaren uit steeds meer onderzoek - in-the-box denken.  
Alleen denken niet veel mensen bij creativiteit aan hard werken.  
Ten onrechte, schrijven twee onderzoeksgroepen deze maand: Amerikanen in het Journal of Personality and Social Psychology en Nederlanders in Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts.  
   
De Amerikaanse onderzoekers zijn daarom bang dat mensen vaak al ophouden voordat ze hun beste ideeŽn hebben kunnen krijgen.  
Want als het werk niet zo lekker gaat, kunnen mensen ten onrechte het gevoel krijgen dat ze niet creatief bezig zijn - terwijl ploeteren dus goed is voor de creativiteit.  
   
Uit eerder onderzoek weten we dat een goed humeur wel aan de creativiteit kan bijdragen, maar alleen als mensen energiek zijn, niet als ze lekker lui zijn.  
Ook in een slecht humeur kunnen mensen trouwens op creatieve ideeŽn komen, maar alweer: vooral als ze energie krijgen van dat slechte humeur.  
Woedende en angstige mensen zijn creatiever dan verdrietige. Een beetje stress door tijdsdruk is ook goed.  
   
De psychologen waarschuwen ervoor dat dure creativiteitstrainingen vaak eenzijdig zijn en zelfs averechts kunnen uitpakken.  
Matthijs Baas | UvA: "Het is fout om relaxtheid te bevorderen, want dat werkt niet."  
   

Gek genoeg zeiden de proefpersonen over hun eigen meest recente creatieve idee wťl dat dat geconcentreerd denken had vereist.

 
Baas: "Dat zou mensen in principe uit de illusie moeten halen dat creativiteit samengaat met ongefocust denken. Maar dat hebben we niet onderzocht."  
   
   
   

 
   

Journal of Personality and Social Psychology  US 2015 | Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts NL 2015

 

NRC Handelsblad 20.08.2015 | Ellen de Bruin

 
   

Zie ook: Bakermat | Alles | 18 | Pitch | PoppenVilla | Abstract | Wenen | Creativiteit | Innovatie | Handelsmissies